Remontas » Mažo pasipriešinimo oro filtras – pliusai ir minusai

| 2006-03-30 | 20 koment.
Mažo pasipriešinimo oro filtrai („nulinukai“) užima antrą eilutę tiuninginių detalių topuose, ir pirmą vietą pagal problemų kiekį, su kuriom susiduria paprastas vartotojas, nusprendęs įsigyti šį daikčiuką.

Ir vis dėlto nulis!


Dauguma galvoja, kad standartinį oro filtrą pakeitus „nulinuku“, pilnai išnyksta įsiurbimo sistemos pasipriešinimas. Ir... pasirodo, jie visiškai teisūs! Kraštutiniu atveju, bent jau dėl tų, taip vadinamų, universalių filtrų, kurie montuojami tiesiai ant įsiurbimo vamzdžių.

 

Jei standartiniai filtrai giminingi automobiliniams, ir panašiems, tai „nulinukai“ – savo esme, ne kas kita, kaip filtruojančia medžiaga apvyniotos įsiurbimo „dūdos“, megafono ruporai, kas buvo neatsiejama lenktyninių motociklų ir automobilių konstrukcijos detale, nuo pat jų atsiradimo. Reikalas tame, kad tie įsiurbimo vamzdžių susiaurėjimai – užapvalėjimai padeda geriau organizuoti rezonansinį procesą, vykstantį įsiurbimo kanalų pradžioje. Šio proceso esmė ta, kad sutankėjusio oro šuoliai, pasibaigus įsiurbimo fazei, kanale sukuria slėgį, ir iš dalies stumia orą į karbiuratorių. Savaime supranta – prie tam tikrų motoro apsukų ir sistemos reguliavimo (prisiminkim, kad lenktynėse naudojami skirtingo ilgio ir formos įsiurbimo kanalai, įvairiom važiavimo sąlygom).

Puikus tokių filtrų pavyzdys – legendiniai K&N kūgiai. Didelis filtro diametras prie įsiurbimo vamzdžio padeda susidaryti sutankėjusio oro šuoliams, o kūginė šoninė plokštuma gerina filtro pralaidumą. Viena bėda – tinkamam įsiurbimui reikia dar ir atitinkamo tūrio rezonatoriaus. Bet kadangi šių filtrų rezonansinis tūris menkas, todėl jų teigiamos savybės geriausiai atsiskleidžia esant aukštiems variklio sūkiams. Vidutiniams sūkiams reikalingas didesnio tūrio rezonatorius, todėl dauguma „nulinukų“ (tame tarpe ir keletas to pačio K&N modelių) gaminami cilindro formos.

Motociklų gamintojai, taip pat nesėdi rankų sudėję - rezonansinius reiškinius supranta tobulai. Rezultate – standartinės oro filtrų dėžės pasipriešinimą mažiną ne ką prasčiau, o jei dar pridėti inercinį pripūtimą (kurio su „konusais“ niekaip nesuorganizuosi) ir kintamą pasipriešinimą srautui, tai gausime ne tokį ir šviesų tiuninginių oro filtrų paveikslą.

Gamtos neapgausi!


O dabar nuo aukštų materijų apie galios padidinimą, pereikime prie kasdieninio gyvenimo, kur, visų prima, oro filtras turi filtruoti. Galiojantys reglamentai standartinių oro filtrų gamintojams yra pakankamai griežti. Visų pirma, oro srautui esant 80 % nuo maksimalaus, filtras turi sukurti ne didesnį kaip 2,5 kPa pasipriešinimą. Antra, iki filtro pilno užsikimšimo (o tai yra laikoma, kai pasipriešinimas pakyla iki 5 kPa) turi praeiti ne mažiau 84 minutės, esant dulkių koncentracijai ore 0,4 g/kub.m. Ir pagaliau trečia – bandymų metu, filtras praleisti gali ne daugiau kaip 1% dulkių esančių ore. Reikia pasakyti, kad pirmąjį parametrą lengvai atitinka dauguma standartinių popierinių ir „aftermarket“ filtrų, antrąjį reikalavimą - išlaiko su geroka atsarga, o trečiąjį reikalavimą, kaip taisyklė, viršija iki keleto kartų (kartais dulkių praleidimas sudaro juokingus 0,14%).

O kaipgi tiuninginiai?
Deja, mano žinių absoliučiom nepavadinsi, nes nesu matęs motociklinių mažo pasipriešinimo oro filtrų bandymų rezultatų. Bet užtai, automobilinių filtrų testų duomenų mačiau pakankamai daug (tiek gamintojų, kurių negalima laikyti visiškai objektyviais, tiek nepriklausomų ekspertų bei auto/moto srities spaudos). Remiantis dešimtimis testų rezultatų galima spręsti apie skirtingų firmų gaminių kokybę. To labiau, kad pretendentų ne taip jau ir daug – penkių, šešių firmų gaminiai ir jų klonai. Kaip antai moto pasaulyje gerai žinomi „poroloniniai“ filtrai Raid ir Ramair yra gaminami vieno gamintojo, ir skiriasi tik užrašais.
Testų rezultatai veda link rimtų apmąstymų. Ypatingai dviejų, ko gero, pačių autoritetingiausių gamintojų – „tinklelių“ apologeto K&N ir pačių žinomiausių off-road pasaulyje „poroloninių“ filtrų Twin Air. Šie filtrai skiriasi savo konstrukcija, o jų charakteristikos atspindi kardinaliai priešingą požiūrį į mažo pasipriešinimo filtrų panaudojimą.

Taigi, visi be išimties „ka-enų“ modeliai, tiek „paneliniai“, tiek ir „universalieji“ (su viena sąlyga – klasikiniai, be papildomos pradinės filtracijos), parodė ypatingą įsiurbimo pasipriešinimo sumažėjimą, o atsparumas užsikimšimui didesnis nei pas standartinius oro filtrus! Pirma, nuostabos nekelia: plona, neaustinės medvilninės medžiagos juosta, praleidžia minimaliai turbulizuotą oro srautą, tuo pačiu mažas jos storis ir didelis paviršiaus plotas mažina pasipriešinimą. O kaina už didesnį atsparumą užsikimšimui taip pat didelė – filtras praleidžia iki 8-19 % dulkių (priminsiu, jog standartiniai filtrai praleidžia 0,16 – 0,99 %)! Tai visai priimtina švariems Europos greitkeliams ir žiedinėms trasoms (kuriom ir skirti K&N gaminiai), bet tik ne suodžių ir dulkių pilnai mūsų didmiesčių atmosferai!

Situaciją nelabai gelbsti medžiaginiai apvalkalai (vėl gi, didinantys pasipriešinimą), bei poroloniniai pirminiai filtrai – kuriuos amerikiečiai numato kaip papildomą įrangą (juk jie puikiai susipažinę su savo gaminių problemomis).

Visiška priešingybė Twin Air filtrai. Dvisluoksnių poroloninių filtrų filtravimo kokybė bei darbo laikas iki maksimalaus leistino užsiteršimo, tiek aukštesni, nei standartinių, bet užtai geresnės apsaugos nuo hidro smūgio nelabai ir rasi. Su pasipriešinimo mažinimu - prastai. Geresnių rezultatų galima tikėtis iš „universaliųjų“ filtrų. Bet jie visiškai neapsaugoti nuo išorinio aplinkos poveikio, nes montuojami ne į filtro dėžę, kaip standartiniai, o tiesiai ant įsiurbimo kanalo. Jeigu „panelinį“ filtrą motuoti į standartinę filtro dėžę – pasipriešinimas išauga, ir netgi labai juntamai!

Kitų firmų gaminamų filtrų, galbūt išskyrus, minėtuosius vienasluoksnius poroloninius Ramair filtrus, kurie linkę labai greitai užsikimšti, o taip pat azijietiškos kilmės „chaltūros“, privalumai ir trūkumai išreikšti ne taip ryškiai, bet bendras vaizdas toks pats – vieni rodikliai kyla kitų sąskaita. Kaip matome – stebuklų nebūna!

Kraštutinė būtinybė


Kaip čia taip išeina, negi mažo pasipriešinimo filtras, tai dar vienas „Sradivarijaus būgnas“, kaip čioperistų taip mylimas „hiperčardžeris“? Ne, greičiau, tai riboto pritaikymo daiktas. Ofroude be „porolonkių“ nė žingsnio: čia ypatingai svarbu geras oro filtravimas, paprastas pačio filtro valymas, bei variklio apsauga nuo hidro smūgio. Su žiedu irgi, atrodo viskas aišku.

Mieste gi, „nulinukų“ naudojimą pateisinti galima tik tuo atveju, kai standartinio filtro oro praleidimo našumas ženkliai per mažas, bei aiškiai „dusina“ variklį. Bet tai atsitinka tik kai motoras būna rimtai forsuotas (kanalai, vožtuvai, paskirstymo velenai, ir t.t, o ne vieniši „dynodžetai“ ar tiesiasrovis išmetimas), bet ir tai ne visada – dažnai standartiniai filtrai gaminami su geroka našumo atsarga. Visais kitais atvejais, vienu procentu padidėjusi galia, neatperka, visų kas savaitinio filtro plovimo-tepimo vargų, o kartais ir priešlaikinės motoro mirties nuo „vidinės smėliasrovės“.

Pabaigai, trys patarimai tiems kas, susigundę „lenktyniniu“ garsu ir išvaizda, vis tik ryšis keisti standartinius filtrus į mažo pasipriešinimo. Visų pirma – sureguliuoti maitinimo sistemą, nes vietoj galios prieauglio gausite pradegusius stūmoklius. Žikleriai ar purkštukai kuro paduoda tiek pat kaip ir anksčiau, o oro srautas – didesnis, reiškia, per liesas mišinys garantuotas. Antra, rinkitės arba dvisluoksnius poroloninius, arba „tinklelius“ su papildomu poroloniniu ar medžiaginiu pirminiu filtru (tokius gamina tik K&N, bet ne visiems modeliams, bet juos galima pritaikyti kitų gamintojų „tinkleliams“). Trečia, kuo didesnis vidinis filtro tūris, bei jo diametras ties įsiurbimo vamzdžiu, tuo geriau.

Ir kuo daugiau kantrybės aptarnaujant šiuos, pakankamai kaprizingus „devaisus“!

Autorius: Stinger
Žurnalas “Moto Reviu“ (2005 Nr. 06)
Išvertė: Tediss



Komentarai  Komentuoti gali tik prisijungę Motomanai.lt nariai.
TL0000R TL0000R
2010 Sausio 28 13:46

Kiek man zinoma (bent jau sport car'uose) pradeti naudoti specialus "suktukai" kurie statomi i oro kanalus po oro filtro. Ju paskirtis sudaryti orui pakankama sutankėjimą, kad oro šuoliai, pasibaigus įsiurbimo fazei, kanale sukurtu slėgį, ir stumtu orą į karbiuratorius.

GolfJustice
2009 Birželio 24 22:11

reiks pabandyt ant jawos

bydonis
2009 Gegužės 28 18:47

ar tokius filtrus galima det ant mynsku izu ir t.t.??

burnout^as
2008 Spalio 14 21:05

kaip sausa tai galima det

rookie 13
2007 Rugpjūčio 2 18:57

o kaip su kuro sanaudom ir vobsce kiek procentu kyla galia?

SAMSDELKIN
2007 Birželio 26 08:07

ISPLAUKITE BENZINE O PO TO 1:10 SUMAISIKITE BENZA IR BET KOKI TEPALA VAIKLINI ,IR IMEKITE FILTA .JIS TOLIGIAI PASISKIRSTIS ANT PAVIRSIAUS BENZAS ISGAROS O TEPALAS LIKS I VISKAS BUS LEDUKAS

Tauras^ Tauras^
2007 Birželio 13 18:08

o su tokiais filtrais galima retkarčiais pavažinėti žvyrkeliais,nes kartais bųna taip kad tokio kelio neišvengsi,noriu toky užsideti,bet bijau,kad dulkes leis

Kamikatze
2007 Gegužės 5 23:58

Tiksliai pasakita "motobritva"... ;-) :-)

motobritva
2006 Birželio 27 08:49

sportinis oro filtras yra geras dalikas,reikia moketi tinkamai naudoti ir laiku!

Ziurke Ziurke
2006 Balandžio 6 23:46

patariu labai nesizavet sportineis pigeis filtrais, geriau jau tvarkingas standartas ;)
:D :D :D

senelė
2006 Balandžio 4 12:19

Aišku, Aciū :)

mune23 mune23
2006 Kovo 31 09:50

Nenutekes,nes krosinis motas skirtas sportui ir jis ira tobulas,tad jokiu nesusipratimu ten nebuna.Viskas kas nuteka nuteka i filtro dezes apacia kur ira didele skyle .Tad realai viskas nuteka ne i karba bet ant galines sakes.
O kas del tepalo padauginimo,tai juk rasiau kad ismaigius reikia nugrezt filtra(stipriai spaudziant vienos rankos saujoj,nes suspaustas jis laisvai i ja telpa ir pro pirstus nuteka visas perteklius) ir nieks nenutekes.Juk zinai kaip as rupinuosi moto svara,tad taip darant pas mane nenukrisdavo nei vienas laselis is filtro :D

Tediss Tediss
2006 Kovo 31 09:45

nutekės ten keli lašai ir sėkmingai sudegs. Jei kubatūra tarkim 1000 ccm, o suspaudimo laipsnis 10, tai grubei iš viso susidaro 100 ccm kai stumokliai yra VRT. Jei 4 kaušai tai po 25 ccm. vadinasi netgi jei tiesiogiai supilsi 10-15 ccm skysčio i kauša - hidrosmūgio nebus.

AntanasP AntanasP
2006 Kovo 30 21:54

jaučiu svarbu tepalo nepadauginti? nes kai pavažinėjus pašyla filtras nuo variklio - tepalas suskystėja ir gali nutekėti į karbus. ar tai gali pakenkti? bent jau taip buvo pas vf kai įsidėjau poroloninį filtrą, o jis buvo kaip tik po baku.

mune23 mune23
2006 Kovo 30 21:27

Senele KN praploviklis irgi tas pats kas Shell,tad drasiai juo galima plaut,o vat sutepimui tai reikia butinai puskiamo tepalo,nes pas KN jis nera toks kaip paraloniniams filtrams.

Sponke.Nieko mirkyt nereikia.As tam naudodavau skardine nuo silkes(tokia didele,kaip keptuve,sovietinio standarto)ir paimdavau purvina filtra,pildavau tiesiog ant jo bendza.Zodziu pildavau i savriaja(vidine puse,kad dumblas iskart lauk eitu,nes isore buna visokiom zolem ir tt aplipus.O po to vis nupildavau i kita tara purvina bendza ir kartodavau nauju bendzu.Filtro maigyt nereikia tereikia pateliuskuot bendzine ir puikiai viskas atsiskiedzia.Ta purvina naudodavau grandines plovimui,nes pas krosini ji nusiima ir galima plaut toj pacioj blesynej nuo silkes.
O sutepimas paprastas,pasiimi filta, sliupteli tepalo ir maigai fitra saujose,kol nebelieka nesutepto plotelio.Zodziu ismaigai,o paskui tipriai sugniauzi saujoj ir jai tepalas bega pro krastus reiskai jo pakankamai,tad ji nuvarvini(zodziu isgrzi,bet tik spausdamas rankomis,nes jai suksi,tai suplesysi) ir OK.
Jai kas pasakys kad toks metodas (priemones )netinka Yamaha originaliems filtrams arba Twin air(nes tik tokius tokiu budu ir plaudavau bendzu,kitu nebandziau,nes nenaudodavau)tai neklausyk,nes taip ploviau 4 metus ir nieko nenutiko filtrams.Isbandziau ir fairy(nes daug kas bijo plaut su bendzu ir naudoja sita netinkama priemone),tai visiskas meslas,nes filtro tepalas neikandamas fairiui.Gali praplaut fairiu,sunaudodamas kelis kibirus vandens ir puslitri fairy,ir po to toki atseit svaru filtra praplauk bendzu ir suprasi kodel fairy netinka.

AntanasP AntanasP
2006 Kovo 30 20:09

ačiū mune23! nu kaip niuansi gali būti kai nė karto to nesi daręs, pvz su bendzinu praskajauti gerai reikia, ar net palikti atmirkimui? nu o kaip sutepti tuo tepalu tai esu matęs kaip tai daroma - terliojo po truputį ir spaudė poroloną rankomis kad tolygiai pasiskirstytų.

Talkee Talkee
2006 Kovo 30 18:12

Šiandien pirmąkart ir aš savo oro filtrą išvydau :D Visai gražiai atrodo :D

senelė
2006 Kovo 30 12:18

O kokia alternatyva K&N filtrui plauti/sutepti (neskaitant spec priemoniu)?

mune23 mune23
2006 Kovo 30 10:31

Sponke,apie paroloninius Originalius kurie stovi Yamaha YZ, YZF modeliuose ir Twin Air, galiu pasakyt,kad plauk tiesiog bendzinu.Isbandyta ir geriau bei pigiau ner,nes visokie fairy tikrai neisplauna,taip kaip bendzas,o spec praplovikliai tai paprasciausias variklio ploviklis Shell,tad brangoka uz puslitri tokio ploviklio moket po 8-15 litu..O tepk Walvoline air filter oil'u(nes pigiausias ir geras)ir bedu neturesi.Jokiu niuansu ten ner ;)

AntanasP AntanasP
2006 Kovo 30 09:32

būtų išvis super jei butų aprašyta kokie aptarnavimo niuansai sportinių filtrų, kas kiek laiko plauti, kada nebetinkami naudojimui, apie pačią plovimo procedūrą. na ypač domina poroloninių filtrų priežiūros niuansai.


 
P
A
T
K
P
Š
S
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 


71.040.604
+22.361
VisoVakar
Nariai24.490+9
Temos4.653+2
Žinutės353.849+256
Komentarai100.193+27
Gyvadėžė678.090+799
Nuotraukos72.891+54
Video3.719+4
Motokatalogas4.174+17