Motociklizmas » Minkštas nusileidimas avarijoje: apsaugant savo galvą – II Dalis
Galbūt matei video, kai du prinokę melionai buvo numesti ant šaligatvio – vienas „atvira galva“, o kitas su užsektu šalmu. Jeigu nematei, tai gali įsivaizduoti viso to rezultatus. Na žinoma tu esi teisus – melionas be šalmo sudužo plačiai atsiverdamas, išliedamas savo „smegenis“ – tarsi ant asfalto būtų išvirtę viduriai.
Tokios klaikios demonstracijos neabejotinai patraukia mano dėmesį, bet iš tikrųjų ta apie melionus buvo labiau informatyvi negu su žmogiškomis galvomis. Matai, kai trenkiesi galva į kažką, didelė rizika nėra išoriniai kaukolės skilimai, bet tai kas yra jos viduje: tavo smegenys.
Kraujuojančios Smegenys
Smegenų sutrenkimas yra Didelė Problema, kadangi smegenys yra ypatingas organas, kuris savaime neužgyja kaip, kad kitos kūno dalys. Jeigu įsipjauni pirštą, įpjovimas užgys savaime, galbūt po kelių savaičių, palikdamas tiktai menką randą. Bet smegenų audinys nesugyja taip lengvai. Ne didelis smegenų sutrenkimas labai tikėtina bus rimtas, ilgalaikis sužeidimas. Ir net jeigu auto įvykio metu sugebi išvengti trauminio smegenų sutrenkimo, vis tik nėra neįprasta, kad sumuštoje smegenų vietoje praėjus dviem ar trim metams nuo įvykio prasideda uždegiminiai atsitiktiniai impulsai. Daktarai vadina tai „epilepsija“, o tu žinomo to nenori.
Savęs Aukojimas
Ką šalmas gali padaryti, tai išskirstyti ir sumažinti smūgio jėgą į galvą apsaugant smegenis nuo smarkaus sutrenkimo kaukolės viduje. Išorinis šalmo sluoksnis yra svarbus, kadangi išskirsto smūgį po platesnį paviršių, išlaiko putoplastinį pošalmį savo vietoje, palaiko akių apsaugą, teikia galimybę sujungti šalmą su galva. Mes linkę galvoti apie šalmą, kaip apie spalvotą kietos plastmasės gaubtą, bet svarbiausia dalis yra viduje supresuotas (suspaustas) putoplasto pošalmis. Putoplasto pošalmis sugeria energiją smūgio metu, mažindamas smūgį į kaukolę ir tuo būdu mažindamas galimybę gauti smegenų sukrėtimą. Smūgis gali atrodyti momentinis (staigus), bet jis ištikrųjų įvyksta per kelias milisekundes, o tiek laiko kaip tik ir užtenka tam, kad būtų sugerta daug energijos.
Gali suvokti kaip šalmas veikia, bandydamas kumščiu sulaužyti du ar tris suglaustus putoplasto puodukus. Putoplastas gali sulūžti į mažus gabaliukus, bet nežiūrint į tai jis labai greitai sugers daug energijos.
Motociklistui didelis klausimas yra: kokios rūšies smūgio jėga būna tipinės motociklų avarijose? Ir kokios klasės apsaugos realiai mes galime tikėtis iš gero šalmo? Daiktai judesyje gali sukelti ganėtinai daug sunkio jėgos, net ir esant milisekundės daliai. Kokio tipo smūgio greitis sukeltų pakankamai didelis sunkio jėgą, kuri pažeistų smegenis?
David Thom yra Galvos Apsaugos Tyrimų Laboratorijos (the Head Protection Research Laboratory) viceprezidentas Paramount‘e, Kalifornijoje, jis daug laiko praleido tyrinėdamas šalmus ir motociklų avarijas. Thom užsimena, kad 9 iš 10 galvos sutrenkimų yra smūgiai į kelio paviršių ir, kad smūgio jėga sukelta paprasčiausiai krentant nuo motociklo ir trenkiantis galvai į žemę yra pakankama, kad sukeltų negrįžtamus smegenų sužeidimus.
Motociklistų laimei, mes kartais trenkiamės tiesiai į stacionarius objektus, tokius kaip elektros stulpai ar plytų siena, bet susidūrimo metu motociklistams palyginti yra įprasta trenktis į mašiną, verstis per galvą, slysti grindiniu ir atšokti nuo šaligatvio bordiūro. Gali įsivaizduoti, kad tokia veiksmų eiga sukuria daugelį galimybių gauti slystamuosius smūgius į galvą.
Skirtingi Smūgiai Skirtingiems Žmonėms
Skirtingo stiliaus šalmai daugiau ar mažiau apsaugo smegenis, net jeigu ir kiekvienas iš jų atitiktų federalinius Transporto ministerijos (Department Of Transportation (DOT)) ar privačius SNELL Fondo (SNELL Foundation) standartus. Tau priimtiną šalmo stilių renkiesi sąlygojamas savo įpročių ir patirties. Jeigu važinėji nuo Black Shadows, Square Fours, Hydra Glides ir Chiefs laikų, apie šalmą gali galvoti kaip apie klaustrofobinį nepatogumą, o apie šalmą „neužaugą“ kaip apie vargiai priimtiną. Bet jeigu tavo kaip motociklisto patirtis prasidėjo nuo aparatų tokių kaip Interceptors, CBR, GSXR ar FZR, tai be šalmo pilnai dengiančio visą veidą gali pasijausti nuogas.
Gali būti naudinga žinoti būdingus smūgio taškus į kuriuos šalmas yra dažniausiai veikiamas. Remiantis Vokietijos avarijų pranešimais, paveikslėlis viršuje rodo smūgio vietų pasiskirstymą. Kai spręsi kokio stiliaus šalmą pirkti turėk šiuos skaičius omenyje. Trumpiau sakant, kuo daugiau šalmas dengia tuo daugiau saugumo jis teikia.
Šalmo Išorinis Sluoksnis (Gaubtas)
Šalmų gamintojai nuolat ieško išorinio sluoksnio medžiagos, kuri būtų geriausias variantas renkantis gamybos praktiškumą, tvirtumą, svorį, energijos sugėrimą ir kainą. Mes norim, kad šalmo išorinis sluoksnis būtų tvirtas tam, kad paskleistų smūgio krūvį per daug nesideformuodamas. Atrodytų, kad labai stiprus ir lengvas šalmo išorinis sluoksnis būtų idealus variantas, bet ištikrųjų mes norime, kad išorinis sluoksnis nebūtų per daug stiprus, tai reiškia, kad jis turėtų sugerti energiją pats suirdamas. Stiklo pluošto mišinys tapo puikia išorinio sluoksnio materija, kadangi stiklo pluoštas nėra tiktai lengvas ir pagrįstai tvirtas, bet taip pat pasižymi unikalia savybe sugerti smūgį dalinai suskylant ar subyrant smūgio metu.
Standartai
Jungtinėse Amerikos Valstijose yra du pagrindiniai šalmų testavimo standartai: Federal Department Of Transportation (DOT) ir Snell Memorial Foundation (SNELL). Abu standartai testuoja išorinio sluoksnio skvarbumą, smūgio sumažinimą, išsaugojimą ir periferinį regėjimo lauką, bet testavimo procedūros ir apribojimai yra šiek tiek skirtingi.
Ankstesniais metais buvo ANSI Z90 standartas, kuris buvo beveik panašus į SNELL ’68 ir DOT vertinimo pirmtaką. DOT standartas buvo nustatytas Jungtinių Valstijų federalinės valdžios per “Motor Vehicle Safety Act” 1974 metais ir šiuo metu taikomas visose 50 valstijose. Visi motociklistų šalmai parduodami visuomeniniam naudojimui turi atitikti DOT standartus, nežiūrint į tai ar valstija turi privalomą šalmų įstatymą.
SNELL standartas buvo nustatytas Snell Memorial Foundation prieš ANSI ir DOT standartų sukūrimą, jis naudojamas dabar ir keičiantis technologijoms yra atnaujinamas kas penkeri metai. SNELL buvo sukurtas transporto priemonių varžyboms, kur gali įvykti didesni smūgio greičiai ir daugeriopi susidūrimai. Vėliausias SNELL standartas taip pat testuoja smūgiams į lenktyninių automobilių sutvirtinimus. SNELL standartas skirtingai negu DOT, paprastai reikalauja aukštesnio smūgio energijos sumažinimo.
Šalmas gali atitikti ir DOT ir SNELL įvertinimus, bet SNELL įvertinimas nebūtinai reiškia geresnę motociklisto apsaugą nuo smegenų sutrenkimo. Daugelis ekspertų pataria, kad standartas turėtų pajungti ir kitas aplinkybes tokias kaip reikiamas atitikimas ir patogumas. Brangūs šalmai nebūtinai suteikia geresnį saugumą, bet siūlo naudingų savybių tokių kaip lengvesnis svoris, praktiškesnis veido gaubto veikimas, pritaikomas individualiam naudojimui šalmo vidus, geresnis aptakumas, geresnis atsparumas lietaus poveikiui, žemesnis triukšmo lygis. Bruce Porter iš Arai tiki, kad šalmo kaina yra ganėtinai geras požymis nustatant jo kokybę ir naudingumą.
Tinkamas Užsegimo Būdas
Nežiūrint į standartą ir šalmo stilių, svarbiausia yra, kad šalmas gerai priglustų prie motociklisto galvos ir avarijos metu nuo jos nenulėktų. Skirtingų rūšių šalmai turi skirtingas vidaus formas, o skirtingi motociklistai turi skirtingas galvos formas.
Kadangi skirtingų šalmų gamintojų nuomonė apie „tobulą“ galvos formą skiriasi, todėl geriausias patarimas yra bandyk ir pirk pas vietinį pardavėją, pas kurį gali palyginti skirtingas rūšis ir dydžius, ir nuspręsti kuri rūšis ar stilius tinka tavo galvai geriausiai. Kadangi naudojant šalmą jis turi tendenciją išlaisvėti, todėl naujas šalmas turėtų būti pakankamai prigludęs, kad energingai purtant galvą jis nesisukiotų aplinkui. Jeigu manai, kad naujas šalmas yra truputį per daug prigludęs, tai greičiausiai taip ir yra. Naudojant šalmą kelias dienas jis išlaisvės ir taps patogesnis.
Laikymas (Retention)
Žinok, kad DOT “laikymo” testai bendrai testuoja tik smakro dirželio ir užsegėjo tvirtumą. Palaipsniui mes suprantame, kad dirželio forma yra tiek pat svarbi kiek ir jo tvirtumas. Galima problema yra ta, kad šalmas avarijos metu gali nusimauti nuo kaktos. SNELL 95 standartas šiuo metu Amerikoje yra vienintelis standartas, kuris apima svarbų šalmo nusimovimo testą, nors ir DOT ketina pasipildyti nusimovimo testu.
“Y” formos tvirtinimo dirželis ar tikslaus pavienio tvirtinimo dirželis padeda išvengti nuslinkimo. Pats lengvai gali pasitikrinti šalmą. Užsisek dirželį, tada per šalmo viršų suimk už žemiau pakaušio esančio šalmo krašto ir trauk į priekį. Jeigu gali numauti šalmą su užsegtu dirželiu, tai tada geriau būti atsargiam.
Bruce Porter iš Arai šalmų kompanijos praneša bauginančią tendenciją apie jaunus motociklistus, kurie važinėja palaidais smakro dirželiais, šitaip motociklistas sustodamas prie stop ženklų gali ant kaktos kilstelėti šalmą. Saugiai neužsidėjus šalmo ir neužsisegus smakro dirželio, avarijos metu šalmui suteikiama proga nusimauti ir palikti motociklistą be šalmo teikiamos apsaugos.
Atgyvenę Šalmai
Kartą šalmui sudalyvavus avarijoje jis neturėtų būti naudojamas. Jis bus atlikęs savo darbą. Net jeigu šalmas iš išorės turi tiktai kelis nedidelius įbrėžimus, greičiausiai viduje bus įtrūkimų ir putoplasto sluoksnis esantis po pamušalu dalinai bus sutrūkęs. Taigi, net jeigu šalmas ir neatrodo pažeistas, juo neturi būti naudojamasi arba jis turi būti nusiųstas gamintojui patikrinti. Bet ką daryti su šalmu, kuris yra pakankamai senas? Kada reikėtų nustoti naudotis šalmu, kuris nedalyvavo avarijoje?
Bendras patarimas yra pakeisti šalmą kas dveji metai, jeigu jis naudojamas reguliariai. Arai šalmai turi penkerių metų garantiją, ilgiausią šiame versle. Jeigu neturi kantrybės rūpintis savo šalmu tai patarimas būtų keisti jį kas dveji ar penkeri metai. Bet daugelis iš mūsų nesutinka mokėti 500 $ už ankstyvą šalmo atitarnavimą tuo labiau, kad jis vis dar yra naudingas.
Jeigu laikysimės keliomis protingomis priežiūros taisyklėmis, šalmas išlaikys savo eksploatacines savybes eilę metų. Jim Tatung iš Gerard Design dažo šalmus ir žino juos puikiai kaip iš vidaus taip ir iš išorės. Pats Jim asmeniškai naudojasi šalmais, kurie yra senesni nei 7 metai, bet jis labai rūpestingai juos prižiūri.
Eilę metų Pietų Karolinos Universiteto Galvos Apsaugos Tyrimų Laboratorija (the University of Southern California Head Protection Research Lab) praleidžia pasenusius šalmus per tuos pačius standartus dėl kurių jie pradžioje buvo projektuoti, siekdami išsiaiškinti kaip jie išsilaiko senėdami. Nuostabu, bet senesni šalmai įskaitant ir kaikuriuos 25 metų senumo antikvarinius išlaiko savo originalius testus. Galvos Apsaugos Tyrimų Laboratorijos laborantas David Thom teigia, kad yra tiktai keletas „senų“ šalmų keliančių susirūpinimą, tokių kaip 1970 metų laidos su polikarboniniu (polycarbonate ) išoriniu sluoksniu ir kaikurie šalmai gaminti pagal SNELL standartą nuo 1985 ir 1986 metų.
Taigi atrodo gera žinia yra ta, kad geros kokybės šalmai, jeigu jie yra prižiūrimi gali apsaugoti eilę metų. Vis dėlto daugelis ekspertų su kuriais teko kalbėtis taip pat teigia, kad šalmų technologijos progresuoja taip greitai, kad turbūt norėtumėm atnaujinti dizainą (modelį) kas keli metai. Pagal laboratorijos testus naujesni šalmai siūlo žymiai geresnį saugumą negu prieš dešimt metų. Ir žvelgiant į šiuolaikinius šalmus galima tvirtinti, kad savybės tokios kaip greitas veido apsauginio stiklo pakeitimas ir oro cirkuliavimo angos yra nežymiai pažengusios į priekį.
Šalmo priežiūra
Atsimink kaip šalmas veikia – svarbi jo dalis yra putoplasto sluoksnis. Mes nekalbame apie medžiaginius patogius pamušalus, mes kalbame apie supresuotą Polistirolo (Expanded PolyStyrene (“Styrofoam™”)) sluoksnį priklijuotą šalmo išorinio sluoksnio viduje. Palyginti yra lengva padaryti nepastebimus įdubimus Polistirolo sluoksnyje maunant šalmą ant atsikišusių daiktų, tokių kaip veidrodėliai ar keleivio atlošas (sissy bar), todėl turėtum vengti šio blogo įpročio. Arba kabink savo šalmą ant užsegimo dirželio arba padėk jį ant žemės. O jeigu su savimi turi ir atsarginį šalmą tai laikyk jį šalmo krepšyje arba tvirtink ant užpakalinės sėdynės.
Porter turi dvi sveiko proto taktikas ir „slaptų žinių“ šalmo priežiūrai:
• Panaudojąs savo šalmą leisk jam „kvėpuoti“ tam, kad jis išdžiūtų.
• Tam, kad panaikinti prakaitą, rūgštis ir nešvarumus išvalyk šalmą iš vidaus su muilu ir vandeniu.
• Kai nesinaudoja savo šalmu, Porter įdeda į jį bekvapį antistatinį medžiagos džioviklio sluoksnį, jis padeda sugerti kvapus.
Thom pataria periodiškai tikrinti Polistirolo sluoksnį. Sluoksnio paviršius turėtų būti švarus, lygus ir be įtrūkimų. Ir bendras patarimas – niekada nedėk savo šalmo ten kur nenorėtum padėti pats savęs.
Garų Poveikis
Visų degalų garai turi tendenciją atklijuoti Polistirolį, todėl nedėk savo šalmo ant tirpiklio ar kuro šaltinio. Porter iš Arai užsimena, kad šalmas patupdytas ant motociklo bako kuro įpylimo angos vienai karštai popietei galėtų sugadinti Polistirolo sluoksnį.
Dėl tos pačios priežasties yra labai svarbu apsaugoti Polistirolą nuo dažų tirpiklio perdažant savo seną šalmą. Abu ir Porter ir Tatung pataria palikti šalmo dažymą tos srities specialistams. Yra svarbu atsargiai nuimti pamušalą plius visas išorės detales, taip pat naudoti „didelio intensyvumo žemo slėgio“ (“high volume low pressure” (HVLP)) įrangą ventiliuojamoje dažymo kabinoje, kurioje garai greitai išsisklaidys. Tiems, kurie netiki, kad dažai tirpdo polisterolą, Jim pataria įpilti truputį lako skiediklio į polisterolinį puoduką ir stebėti rezultatus.
Falsifikuoti Šalmai
Klausos Apsauga
Viena savybė, kurią šalmų gamintojai vis dar diegia yra pasyvi klausos apsauga. Vėjo ūžimas aplink motociklisto galvą, kuris važiuoja greitkeliniu greičiu yra pakankamai stiprus, kad pažeistų klausą, bet šalmų gamintojai vis dar diegia pasyvią vėjo ūžimą mažinančią sistemą į standartinį motociklisto šalmą. Žinoma šalmų gamintojai balansuoja tarp klausos apsaugos ir eismo saugumo. Kol pamatysime triukšmo mažinimo sistemą motociklistų šalmuose, pats patogiausias būdas apsaugoti klausą bus ausų kamšteliai.
Akių Apsauga
Akių apsauga yra svarbi ne tik dėlto, kad akys yra lengvai pažeidžiamos avarijos metu, bet ir dėlto, kad antikūniai akyje gali būti tokie blaškantys, kad motociklistas gali prarasti kontrolę. Daugelis valstijų reikalauja akių apsaugos, tokios kuri dedasi tiesiai ant akių, arba ant motociklo tvirtinamo stiklo nuo vėjo.
Pabaigai
Galiausiai kalbant apie apsauginę motociklisto aprangą būtų tai, kad neturėsi laiko išsitraukti jos iš spintos ir užsidėti akimirksniu kai ateis tavo laikas. Pripažinkime, kad apsauginė apranga paprastai reiškia nelanksčius, sunkius, nepatogius šarvus. Visada yra pagunda palikti rimtą aprangą namuose ruošiantis trumpam pasivažinėjimui. Bet jeigu skirsi pakankamai laiko ir pastangų ieškodamas motociklisto aprangos, kuri yra praktiška ir patogi, bus labiau tikėtina, kad ją dėvėsi kiekvieną kartą važiuodamas motociklu. O jeigu visada dėvėsi ir gerą šalmą, bus labiau tikėtina, kad išvengsi ilgalaikio smegenų pažeidimo nedidelių avarijų metu.
Pagal požiūrį to, kurio įvykių skaičius siekia tik pora per ištisus važinėjimo motociklu metus, galiu tave patikinti, kad tai yra verta pastangų ir išlaidų.
Šaltinis: www.soundrider.com
Iš anglų kalbos vertė: mote13
Komentarai Komentuoti gali tik prisijungę Motomanai.lt nariai.
TheTonUpBoy
2012 Gegužės 22 18:31 |
Toks klausimas, ar uz ~200lt imanoma nusipirkti uzdaro tipo salma kuris atitiktu minetus saugumo reikalavimus? |
Yeti
2009 Rugsėjo 17 13:52 |
Straipsnelis informatyvus,pagarba vertėjui. |
inFected
2009 Birželio 19 21:19 |
po paskutinio ivykio supratau kas per daiktas yra salmas. trenkiausi galva i moto vaira, poto skridau per prieki ir galva tiesiai i tvora. dekui Dievui buvau su salmu, nors poto dar 3dienas galva spenge. chebra, devekim salmus |
AndyGround
2009 Balandžio 23 13:39 |
Donce24, didesne tikimybe kad jau nesaugus nors siuolaikiniai salmai manau atsparus tokiems lengviems kritimams nuo moco [img]http://farm2.static.flickr.com/1310/558252265_2f93c21000.jpg?v=0 [/img] |
AndyGround
2009 Balandžio 23 13:38 |
geras straipsnis... ir tenoriu pasakyti tiems kurie vazineja be salmu...Manote jog atrodote kietai vaziuodami be salmu? Deja jus klystat Nebukit debiliukai ir klausykit dedes Ir butinai uzsidekite salmus cia filmukas kaip taisyklingai ji uzsideti tiems kas dar nezino http://video.about.com/motorcycles/How-to-Fit-a-Motorcycle-Helmet.htm |
Donce24
2009 Kovo 23 00:08 |
o jei salmas nukrito nuo moco tai ka jau jis yra nesaugus? |
patrakelis
2009 Kovo 17 13:48 |
labai ydomu |
pyle11
2009 Vasario 16 16:57 |
Na straipsnis tikrai geras, bet neiisivaizduoju pvz kaip bonke vazineja 6 metus be salmo? gal jis ant 50 tik wazineja? spaudziant 200km/h speju neimanoma matyt butu be salmo tj wa zmones bukit su salmais |
poseidon
2008 Spalio 15 11:59 |
saugokite save |
skautasx
2008 Liepos 29 15:42 |
as tik uz vairavima saugiai, ir butinai su salmu |
Murderes s
2007 Gruodžio 15 14:23 |
Labai naudingas ir geras straipsnis ;]]]] |
Xaero
2007 Lapkričio 18 16:20 |
Labai geras staipsins, dabar zinosiu kad negalima salmo kabinti ant rankenu ir pan akd nepaziest sluoksnio ir kad negalima deti ant degalu bako del to kad alsuoklis isleidzia garus ir jis taip pat sugadina salmo putplasti ta kaip ten jis?;D vot as vaziavau be salmo cia preis pora dienu kai variau mtoo pirktis nes neturiu dar salmo ir dabar tik atsisesiu vazinet su moto TIK kai turesiu salma sekmes visiems vazinejant |
Casic
2007 Birželio 4 13:43 |
ausys trugdo |
strakaliukas
2007 Gegužės 27 16:17 |
bonke tada tu tuos 6 metus buvai didziausias asilas. |
vibo666
2007 Balandžio 30 23:49 |
kazka netaip isvertei apie antikunus akyje. antikunu yra ant tiek mazi kad niekaip ju nepamatysi. nebent elektroniniu mikroskopu.Manau vertimas turejo buti svetimkuniai ! |
gizmow
2006 Kovo 15 23:01 |
a man patinka tokei straipsniai |
Rusas II
2006 Sausio 22 23:21 |
raizy, pas tave kiek mačiau tai atrodo visi dantys |
Bonke
2006 Sausio 8 21:32 |
jau mocu vazineju kokius 6 metus o salmo nei karto nebuvau uzsidejes... |
zzzzzzzz
2005 Spalio 2 11:05 |
:] ;] ;D |
marcius
2005 Rugsėjo 18 17:57 |
ir man teko paskraidyt, tik as skridau su salmu ant galvos. tikrai nenoreciau kad mano galva atrodytu taip kaip atrodo salmas po skrydzio. |
raizys
2005 Rugpjūčio 1 19:55 |
pats prisitrenkiau be salmo dobriai, nusiskeliau dantis,ir siaip gerai prisiplojau i baka ir pasakiau sau kad be salmo daugiau nevaziuosiu,tai pat ir isgeres. |
NIDA
2005 Balandžio 17 12:06 |
rotten mala suda. |
Talkee
2005 Kovo 12 17:23 |
Siaip as visada buvau uz salmus. Tad ir perskaites si straipsni dar labiau suprantu ju reiksme ir svarba. Jeigu dar yra mananciu kad galima salmo nedeveti, apsilankykite tokioje ziaurokoje svetaineje www.rotten.com kurioje galima rasti vieno bico, vaziavusio be salmo ir patekusio i avarija nuotrauka. Taip kad devekite salmus! |
donau
2004 Gruodžio 8 09:21 |
Pastraipoje Garų Poveikis prieš paskutinėje eilutėje praleista raidė vietoj "Jiem" parašyta "Jim" |
+22.361
Viso | Vakar | |
Nariai | 24.490 | +9 |
Temos | 4.653 | +2 |
Žinutės | 353.849 | +256 |
Komentarai | 100.193 | +27 |
Gyvadėžė | 678.090 | +799 |
Nuotraukos | 72.891 | +54 |
Video | 3.719 | +4 |
Motokatalogas | 4.174 | +17 |