Motociklų apžvalga » Honda CB750 - pirmasis superbaikas

| 2004-09-05 | 17 koment.
Tikslios datos nepasakysiu, bet teigčiau, kad šiuolaikinių motociklų era prasidėjo antroje 6-ojo dešimtmečio pusėje. Tuo metu japoniškų motociklų gamintojai buvo užėmę visą motociklų iki 500 cc rinką. Didelio darbinio tūrio motociklų rinką dar valdė „britai“ – BSA, Triumph, Norton, Royal-Enfield... Visi „britai“ buvo sukonstruoti tarsi pagal vieną schemą: 2 eilėje išsidėstę cilindrai aušinami oru (650-750 cc darbinio tūrio ir truputį daugiau nei 50 AG), viršutiniai vožtuvai sujungti štangelėmis su apatiniu paskirstytoju, 4 pavarų greičių dėžė, plieninis rėmas, stipinuoti ratai, būgniniai stabdžiai... Ir nė minties apie tokį daiktą kaip elektrinis starteris.

 

Ir būtent tada ėmė sklisti gandas apie tai, jog „Honda“ visomis jėgomis stengiasi patekti į „aukščiausiąją lygą“, su mintimi sukurti savo 750 cc aparatą. Niekas neabejojo, kad tai bus eilinis motociklas, niekuo nesiskiriantis nuo tuometinio „brito“ su 2 eilėje išsidėsčiusiais cilindrais – kažkas panašaus į padidintos kubatūros Honda CB450. Bet realybė paneigė lūkesčius. Honda CB750 prototipas, pasirodęs 1968 metais Tokijuje, buvo panašus į ateivį iš tolimos ateities: jis turėjo ne 2 cilindrus, ir net ne 3. Keturis!

Atvirai kalbant, sensacingą Honda „ketvertuką“ negalima vadinti pirmuoju pasaulyje 4 cilindrų motociklu. Bet reikia pabrėžti, kad senieji Indian Four ar Ariel Square Four, kurie tuo metu jau gerokai primiršti, ir vienetiniai modeliai MV Agusta ir Munch Mamuth, buvo vienetiniai egzemplioriai astronominėmis kainomis, sunkiasvoriai ir sunkiai valdomi. Fridlis Miunchas, į motociklo rėmą įmontavęs automobilio variklį, net nesiruošė dalyvauti jokiose lenktynėse, o grafas Agustas spacialiai „pasunkino“ šį savo motociklą, kad niekam į galvą neateitų mintis jį perdarinėti į lenktyninį aparatą, galintį varžytis su kitais.

Kaip atsaką į tai, Honda pažadėjo masiniu tiražu išlesiti savo „stebuklą“, kuris bus truputį brangesnis už dvicilindrius „britus“. Ir savo pažadą ištesėjo. Praėjus vos keliems mėnesiams po šio pareiškimo, 1969 metų pradžioje, Honda CB750 atekliavo į rinką. Paklausa buvo nežmoniška! Per pirmuosius dvejus metus visi iki vieno aparatai atiteko amerikiečiams – kitoms rinkoms paprasčiausiai nebeužteko, nepaisant to, kad kompanija, planavusi per pirmuosius metus išleisti 8000 CB750 vienetų, jų išleido dvigubai daugiau – 17000 vnt.

Ir ką gi gaudavo amerikietis motociklininkas, sumokėjęs beveik pusantro tūkstančio dolerių? (Per daug nenustebkite – tuo metu dolerio vertė buvo tokia, kad už 3 tūkstančius galėdavai nusipirkti naują „Fordą“). O gi gaudavo nepaprastai „harmoningą“ motociklą (jis ir šiais laikais atrodo puikiai) su tam laikotarpiui neįprastais ir naujoviškais mechanizmais. 4 cilindrai išdėstyti eile, viršutinis vožtuvų paskirstytuvas „koordinuoja“ 8 vožtuvus – po 2 kiekvienai degimo kamerai. Paskirstytuvas su greičių dėže sujungtas grandinine jungtimi (šis sprendimas jau buvo numatytas 2-ojo dešimtmečio sportiniuose motocikluose, nes tai leido ne tik variklį padaryti kompaktiškesniu, bet ir sumažinti vožtuvų parskirstytuvo apkrovas). Šia schemą japonų inžinieriai išbandė ant savo šedevro, laimėjusio begalę lenktynių ir čempionatų. Tepimo sistema – su sausu karteriu, o stebinantis tepalų bakelis patalpintas kairiojo „bardačioko“ vietoje. Kiekvieną cilindrą maitino atskiras karbiuratorius. Variklio bloke – 5 pavarų (o ne 4, kaip pas visus tuometinius „britus“) greičių dėžė, o galinį ratą suka grandinė. Ir dar vienas Hondos smūgis „britams“ į klyną – tai elektrinis starteris, kuriuos Honda naudojo savo motocikluose jau 5-ajame dešimtmetyje.
Važiuoklė nepateikė jokių staigmenų – koncerno inžinieriai panaudojo klasikinius sprendimus. Tačiau visus darbus atliko labai aukštu lygiu. Plieninis dvigubas rėmas, galinga priekinė teleskopinė šakė, stipinuoti ratai, galiniai būgniniai stabdžiai – viskas įprasta. O štai iš priekio – pirma kartą serijiniame motocikle panaudoti hidrauliniai diskiniai stabdžiai (MV Agusta 600 taip pat turėjo diskinius stabdžius, tačiau jie buvo trosiniai, ir savo efektyvumu nė iš tolo neprilygo Hondai, todėl italai netrukus grįžo prie būgninių stabdžių).
Motociklo dinamiškumą galima apibūdinti tokia fraze: „Jei staigiai pasuksite gazo rankeną, tai nieko nekaltinkite – patys to norėjote“. Galbūt dabar pasakęs, jog superbaikas iki 100 km/h įsibegėja per 5 sekundes, jūs žmonėms tik sukeltumėte juoką, bet tuo metu tai buvo... tai buvo kažkas neapsakomo. Savininkai – optimistai (taip juos pavadinkime) teigė, jog su savo CB750 pasiekė 200 km/h greitį. Mažesni melagiai teigė, kad 185 km/h. Tokijuje vykusioje parodoje CB750 prototipas, anot kompanijos, turėjo 75 AG galią prie 9300 apsukų/min, o jo sausa masė – 200 kg. Tačiau jau serijinių motociklų dokumentuose galima buvo išvysti realistiškesnius parodymus: 67 AG prie 8000 apsukų/min ir 218 kg sausa masė. Nepaisant visko, tuo metu šis galios ir masės santykis buvo pakankamai įspūdingas. Honda CB750 – tai tas motociklas, kuris pirmasis nusipelnė termino „Superbaikas“.
Koncernas motosporte pasiėmė „minutės pertraukėlę“, tačiau dėl CB750 padarė išimtį. 1970 metais, prestižiškiausiose Amerikos Daytona 200 lenktynėse startavo specialūs motociklai, sukurti serijinio motociklo bazėje: maksimaliai išlengvinti, su forsuotu varikliu, 2 diskų priekiniais ir 1 disko galiniais stabdžiais. Dikas Manas lengvai laimėjo lenktynes, taip išpildydamas Hondos ir jos dilerių svajones.
Koncerno inžinieriai nusprendė sėkmę paversti triumfu. 1971 metais pirmasis superbaikas buvo klonuotas – buvo gautas silpnesnis (48 AG), bet ir lengvesnis (184 kg) 500 cc Honda CB500 motociklas. Po metų šeimą papildė CB350 (34 AG, 170 kg). „Mažylis“ liko nepastebėtas iki 1974 metų, kai į sceną žengė patobulintas jo variantas – CB400 Four. Koncerno inžinieriai, padidinę darbinį tūrį, padidino ir galią iki 37 AG, beto, įmontavo ir 6 bėgių greičių dėžę. Įsibėgėjimas tapo kurkas dinamiškesnis. Akį traukė ir modernizuotas motociklo dizainas. Apvalų benzino baką pakeitė madingas, kampuotas, 7-ajame dešimtmetyje ypač išpopuliarėjęs bakas. Vietoj 4 atskirų duslintuvų panaudota 4-1 sistema (4 duslintuvai sueina į vieną).

Tuo metu konkurentai nesnaudė. 7-ajame dešimtmetyje „ketvertuką“ sukonstravo kiekvienas iš 4 japonų gamintojų, ir jau dešimtmečio pabaigoje tai buvo įvardijama kaip „universalus japoniškas motociklas“.
CB750 nuėjo tipiškų, visų superbaikų keliu – nuo „nuo žvėries“ iki „turistinio motociklo“. Tai sukėlė viliojantį norą pagaminti mažiausiai tikėtiną variantą – motociklą su automatine greičių dėže. Taip Honda ir padarė. Deforsuotas iki 47 AG variklis grandine jungėsi su hidrotransformatoriumi. Begių perjungimo kojelė pasiliko savo vietoje, tik dabar ji tapo „rėžimo perjungimo kojele“: neutralas, pailgintos ir patrumpintos pavaros. Pasirinktas režimas buvo matomas kontrolinių lempučių bloke, kuris užėmė tachometro vietą.
Deja, automatinių dėžių megėjai neįvertino šio motociklo, taigi kompanija, kolekcionierių džiaugsmui, išleido tik nedidelį kiekį šių motociklų.
Tačiau viskas baigiasi. Tame tarpe ir „pačio kiečiausio aparato“ vardas. 1978 metų gale kompanija pristatė pilnai atnaujintą 4 cilindrų CB seriją, kurie turėjo 2 viršutinius vožtuvų paskirstytojus ir 4 vožtuvus kiekvienam cilindrui. O pirmosios serijos Honda CB750 tapo visame pasaulyje žinovų geidžiamu oldtimeriu, net neatsižvelgiant į stulbinantį „kolekcionierių žaisliuko“ tiražą – 553000 egzempliorių.



Šaltinis: Žurnalas „Moto“
Iš rusų kalbos vertė: MaXno ir mindazzz




Komentarai  Komentuoti gali tik prisijungę Motomanai.lt nariai.
niumis
2016 Gegužės 18 10:36

Niekur nerandu, koks šio moto įsibėgėjimas 0-100km/h? Būtent domina 1998 metų.

zefyras zefyras
2010 Kovo 12 19:58

CBukai iki 1978 jėginiai, bet Kawos Zedai nuo 1973 labiau :p

sigis
2009 Gegužės 29 21:38

O as dar analizuoju,renkuosi..Nerandu sprendimo.Noriu,kad atrodytu kaip klasikinis motociklas,kuo maziau plastmasiu butu.

RAIMISS
2009 Vasario 27 15:33

TAIP GALIMA SAKYTI TAI MANO PIRMAS BAIKAS AS TURIU HONDA NIGHTHOWK 750,BEGEJASI SUPER,KAI SEDAU PIRMA KART ANT JO TAI VOS NULAIKYTI EJO,CIA NE JAWA, :D TIK VA PO GERO PUYSMECIO VAZINEJIMO ,JAU PRADEDA TRUKTI MAHSIMALAUS GREICIO,MASTAU GAL PAKEISTI ISMETIMO VAMZDY UZDETI SPORTINIUS FILTRUS IR ZIKLERIUS DIDESNIUS,BET NEMANAU KAD TAI PADES PAKILTI NUO 190 IKI 220 KM,BET SEIP PRADEDANCIAM TIKRAI GERAS VARIJANTAS

Keglis
2008 Liepos 20 16:40

Cha as ir ruosiuosi pirkt Honda CB250...Is komentaru ir aprasymo manau kad nesigailesiu :P PP

Ginciokas
2007 Liepos 7 11:57

Geras baikas CB 750, pats toki 1998m vairuoju, patenkintas ziauriai. Puikiai valdomas, manevringas, traukia ir zemuose ir aukstuose sukiuose. Gal tik kiek sunkokas, bet stabilus uztat...
Respect Hondai!

Drutas
2006 Gruodžio 30 22:40

turejau irgi CB750 82m patiko bet paskui nupyzdino

mazas
2006 Gruodžio 12 12:01

varikliai neuzmusami, barska bet vaziuja ir galo nesimato

s^tarka
2006 Lapkričio 11 20:07

jo...cb....ech....

BMW Keras
2006 Rugpjūčio 24 23:37

Turejau CB 750 96metu, super baikas pradedanciajam, neuzmushamas, paprastas tvarkyt , o tvarkyt jo praktiskai nereikia. Respect! Old school!

werewolf
2006 Kovo 26 00:05

Ant dienu per Discovery rode 10 geriausiu pasaulio moto, tai 750CB'ukas uzeme antra vieta :D ir tai tik todel, kad pirma vieta paeme kita gonda :P
Ps: pac vairuosju 650-imta Cb'uka ir esu tuo patenkintas (+) geras mocs :)

Ledinukas Ledinukas
2006 Vasario 26 20:42

primena kazkiek iza

gpz750
2006 Sausio 7 11:36

jo zveris geras tas cbr :) ))

CerBeR CerBeR
2005 Kovo 22 18:11

o tokio varianto savininkas esu as :)

Talkee Talkee
2005 Kovo 17 21:14

Idomus Hondos superbaiko atsiradimas - pastebejau kad visa laika oponentai mano kad kiti nieko geresnio nesugalvos ir patys stovi vietoje, o kai kiti jau sukuria kazka tikrai gero - visi lekia is paskos ir stengiasi padaryti dar geriau - o tai jau gerai mums - vartotojams :)

Wolf Wolf
2005 Sausio 26 11:11

Isties gerasn straipsnis. Skaiciau su malonumu, nes Honda CB serijos mocai mane net labai domina. Tai ir klasika, galia ir greitis.
Pats vazinejau su Honda CB250, manevruoti man buvo labai lengvai negu su kita Honda medeliu (ne CB).

Ziurke Ziurke
2004 Rugsėjo 25 16:33

nu jo, tik kazkodel man atrodo kad pirmasis superbaikas buvo gsxr tepalinis ;) ?


 
P
A
T
K
P
Š
S
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 


71.040.604
+22.361
VisoVakar
Nariai24.490+9
Temos4.653+2
Žinutės353.849+256
Komentarai100.193+27
Gyvadėžė678.090+799
Nuotraukos72.891+54
Video3.719+4
Motokatalogas4.174+17