A Twist of the Wrist » 12 Skyrius - Vairavimas
Dvyliktas skyrius
Sutramdyti jėgas
Kiek tikslus gali būti jūsų vairavimas? Kokios jėgos veikia motociklą vairavimo metu? Kaip jas sutramdyti? Kaip greitai reikia pasukti motociklą? Kas iš tikrųjų vyksta kai jūs sukate? Kokie yra vairavimo apribojimai? Kaip vairavimas veikia valdymą gazu? Kokie SIPai suveikia ir kodėl? Kaip jie gali jums pakenkti? Ką reikia ir ko nereikia daryti vairavimo metu.
Įgūdžių skalė
Jūs galite nustatyti vairuotojo meistriškumą pagal tai, kaip jis suka, vairuoja, lenkia (vadinkite tai kaip norite) savo motociklą. Būtent posūkyje akivaizdžiai parodomas vairuotojo meistriškumas. Pradžioje apžvelkime pagrindus.
Vairavimo pagrindai
Kiekvienas žmogus krito nuo dviračio, kai mokinosi juo važiuoti. Prisimenate? Kai tik dingdavo papildomi ratukai, jūs krisdavote. Jei jūs neturėjote tokių ratukų, jūs krisdavote nuo pat pradžių. Na žinoma. Juk šalia jūsų nebuvo žmogaus, žinančio apie kontr-vairavimą, o jei jis ir būtų buvęs, kaip paaiškinti žmogui kas tai yra, iki tol niekada nevairavusiam tokios transporto priemonės.
Kontr-vairavimas. Du stebuklingi žodžiai. Kontr: aktyvus priešingas veiksmas, priešingybė, priešpastatymas. Vairavimas: judėjimo krypties keitimas. Gaunasi, kontr-vairavimas – tai judėjimo krypties keitimas priešingu būdu. Viskas paprasta. Jūs važiuojate tiesiai ir nutariate pasukti, tarkim, dešinėn. Dėl to jūs sukate vairą į kairę. Motociklas važiuoja į dešinę.
Nežinomos jėgos
Mažai kas yra pasiruošęs priimti tokį metodą iš karto. Beveik viskas šiame pasaulyje dirba atvirkščiai – patempk arba pastumk ką nors į dešinę ir tai juda į dešinę, reikia į kairę – stumk į kairę.
Kontr-vairavimas – pagrindinis būdas. Pasukite į vieną pusę ir motociklas važiuos į kitą.
Bet štai jums du pavyzdžiai daiktų, kurie nepaklūsta šiai taisyklei – giroskopas ir besisukantis dviračio ratas, jei jį laikyti už ašies. Abiem atvejais jūsų bandymas pakeisti besisukančių kūnų padėtį baigsis nenuspėjamai. Todėl kad čia veikia giroskopinis efektas. Motocikle yra dvi didelės besisukančios dalys, sukeliančios šį efektą – galinis ir priekinis ratai. Giroskopas stipriai priešinasi bandymui pakeisti savo ašies padėtį. O juk būtent tai mes ir darome kai sukame motociklą.
Giroskopo sutramdymas
Judantis motociklas gana stabilus. Kuo greičiau jūs važiuojate, tuo sunkiau pasukti. Ta priešinga jėga, kurią jūs jaučiate, stengdamasi pasukti dviračio ratą, perduodama rėmui ir priekinėms šakėms, pasukdama priekinį ratą ir palenkdama motociklą.
Kuo didesnis šakių posvyrio kampas, tuo lengviau pasukti ir palenkti motociklą. Be to, priekinio rato kontakto dėmė yra arčiau masės centro, kas taip pat palengvina vairavimą. Priekinių šakių posvyrio kampas yra vienas iš svarbiausių parametrų, įtakojančių valdomumą.
Vairuotojo požiūriu giroskopinio efekto prasmė paprasta: jei judančio motociklo nejudinti – jis stabilus, jei bandoma jį pasukti – jis potencialiai nestabilus. Geriausias tokio nestabilumo pavyzdys – užvažiavimas ant nelygumo posūkyje. Motociklas pradeda drebėti. Tas pats nelygumas judant tiesiai niekaip neįtakotų stabilumo.
Vairavimas ir valdymas gazu
Egzistuoja daug SIPų, suveikiančių vairuojant. Vairuotojas, kaip taisyklė, nenori atidaryti gazo, kol nebaigs vairuoti ir neįsitikins, kad trajektorija veda link išėjimo iš posūkio, o ne į šalikelę. Aš pilnai suprantu tokią poziciją, o va motociklas – ne, jam reikia gazo. Bet dauguma lenktyninkų neatsuka rankenėlės, kol neįveikia kažkur dviejų trečdalių posūkio. Taip daro visi, ypač nežinomame kelyje. Tiesą sakant, aš nematau kito sprendimo kaip kad įveikti save ir atidaryti gazą. Čia atsiranda dar vienas aspektas: tokioje situacijoje vairuotojas negali nuspėti, kur būtent kelyje atsidurs motociklas pabaigus vairavimą.
Labai sunku įeinant į posūkį tiksliai nustatyti kampą, kuriuo jūsų motociklas įveiks posūkį. Bet šis įgūdis suteikia pasitikėjimo savo jėgomis.
Yra ir kiti svarbūs momentai. Retas vairuotojas pradeda vairuoti:
1. teisingoje vietoje
2. pakankamai greitai
3. pakankamai palenkdamas motociklą
Jūsų padėtis kelyje – visų trijų punktų teisingo įvykdymo rezultatas.
Sekančiuose penkiuose skyriuose mes išmoksime tramdyti jėgas, atsirandančias vairuojant.
Kadangi idealo, bendro visiems, nėra, tai jei jūs esate susipažinęs su teorija, žinote savo motociklą ir žinote ko būtent iš jo norite, jūs galite pasiekti savo idealą. Jis bus skirtingas turistiniam ir sportiniam motociklui. Būdamas Superbike School instruktoriumi, aš dažnai matydavau mokinius, kurie suka kad įveikti apeksą, visiškai pamiršdami apie išėjimą iš posūkio. Bet juk apeksas – tik etapas kelyje į išėjimą. Vairavimas atliekamas po jo sekančiam įsibėgėjimui. Pasukite, kad paspausti!
Dž. G.
Vairavimas
Sutramdyti jėgas
Kiek tikslus gali būti jūsų vairavimas? Kokios jėgos veikia motociklą vairavimo metu? Kaip jas sutramdyti? Kaip greitai reikia pasukti motociklą? Kas iš tikrųjų vyksta kai jūs sukate? Kokie yra vairavimo apribojimai? Kaip vairavimas veikia valdymą gazu? Kokie SIPai suveikia ir kodėl? Kaip jie gali jums pakenkti? Ką reikia ir ko nereikia daryti vairavimo metu.
Įgūdžių skalė
Jūs galite nustatyti vairuotojo meistriškumą pagal tai, kaip jis suka, vairuoja, lenkia (vadinkite tai kaip norite) savo motociklą. Būtent posūkyje akivaizdžiai parodomas vairuotojo meistriškumas. Pradžioje apžvelkime pagrindus.
Vairavimo pagrindai
Kiekvienas žmogus krito nuo dviračio, kai mokinosi juo važiuoti. Prisimenate? Kai tik dingdavo papildomi ratukai, jūs krisdavote. Jei jūs neturėjote tokių ratukų, jūs krisdavote nuo pat pradžių. Na žinoma. Juk šalia jūsų nebuvo žmogaus, žinančio apie kontr-vairavimą, o jei jis ir būtų buvęs, kaip paaiškinti žmogui kas tai yra, iki tol niekada nevairavusiam tokios transporto priemonės.
Kontr-vairavimas. Du stebuklingi žodžiai. Kontr: aktyvus priešingas veiksmas, priešingybė, priešpastatymas. Vairavimas: judėjimo krypties keitimas. Gaunasi, kontr-vairavimas – tai judėjimo krypties keitimas priešingu būdu. Viskas paprasta. Jūs važiuojate tiesiai ir nutariate pasukti, tarkim, dešinėn. Dėl to jūs sukate vairą į kairę. Motociklas važiuoja į dešinę.
Nežinomos jėgos
Mažai kas yra pasiruošęs priimti tokį metodą iš karto. Beveik viskas šiame pasaulyje dirba atvirkščiai – patempk arba pastumk ką nors į dešinę ir tai juda į dešinę, reikia į kairę – stumk į kairę.
Bet štai jums du pavyzdžiai daiktų, kurie nepaklūsta šiai taisyklei – giroskopas ir besisukantis dviračio ratas, jei jį laikyti už ašies. Abiem atvejais jūsų bandymas pakeisti besisukančių kūnų padėtį baigsis nenuspėjamai. Todėl kad čia veikia giroskopinis efektas. Motocikle yra dvi didelės besisukančios dalys, sukeliančios šį efektą – galinis ir priekinis ratai. Giroskopas stipriai priešinasi bandymui pakeisti savo ašies padėtį. O juk būtent tai mes ir darome kai sukame motociklą.
Giroskopo sutramdymas
Judantis motociklas gana stabilus. Kuo greičiau jūs važiuojate, tuo sunkiau pasukti. Ta priešinga jėga, kurią jūs jaučiate, stengdamasi pasukti dviračio ratą, perduodama rėmui ir priekinėms šakėms, pasukdama priekinį ratą ir palenkdama motociklą.
Kuo didesnis šakių posvyrio kampas, tuo lengviau pasukti ir palenkti motociklą. Be to, priekinio rato kontakto dėmė yra arčiau masės centro, kas taip pat palengvina vairavimą. Priekinių šakių posvyrio kampas yra vienas iš svarbiausių parametrų, įtakojančių valdomumą.
Vairuotojo požiūriu giroskopinio efekto prasmė paprasta: jei judančio motociklo nejudinti – jis stabilus, jei bandoma jį pasukti – jis potencialiai nestabilus. Geriausias tokio nestabilumo pavyzdys – užvažiavimas ant nelygumo posūkyje. Motociklas pradeda drebėti. Tas pats nelygumas judant tiesiai niekaip neįtakotų stabilumo.
Vairavimas ir valdymas gazu
Egzistuoja daug SIPų, suveikiančių vairuojant. Vairuotojas, kaip taisyklė, nenori atidaryti gazo, kol nebaigs vairuoti ir neįsitikins, kad trajektorija veda link išėjimo iš posūkio, o ne į šalikelę. Aš pilnai suprantu tokią poziciją, o va motociklas – ne, jam reikia gazo. Bet dauguma lenktyninkų neatsuka rankenėlės, kol neįveikia kažkur dviejų trečdalių posūkio. Taip daro visi, ypač nežinomame kelyje. Tiesą sakant, aš nematau kito sprendimo kaip kad įveikti save ir atidaryti gazą. Čia atsiranda dar vienas aspektas: tokioje situacijoje vairuotojas negali nuspėti, kur būtent kelyje atsidurs motociklas pabaigus vairavimą.
Yra ir kiti svarbūs momentai. Retas vairuotojas pradeda vairuoti:
1. teisingoje vietoje
2. pakankamai greitai
3. pakankamai palenkdamas motociklą
Jūsų padėtis kelyje – visų trijų punktų teisingo įvykdymo rezultatas.
Sekančiuose penkiuose skyriuose mes išmoksime tramdyti jėgas, atsirandančias vairuojant.
Kadangi idealo, bendro visiems, nėra, tai jei jūs esate susipažinęs su teorija, žinote savo motociklą ir žinote ko būtent iš jo norite, jūs galite pasiekti savo idealą. Jis bus skirtingas turistiniam ir sportiniam motociklui. Būdamas Superbike School instruktoriumi, aš dažnai matydavau mokinius, kurie suka kad įveikti apeksą, visiškai pamiršdami apie išėjimą iš posūkio. Bet juk apeksas – tik etapas kelyje į išėjimą. Vairavimas atliekamas po jo sekančiam įsibėgėjimui. Pasukite, kad paspausti!
Dž. G.
Komentarai Komentuoti gali tik prisijungę Motomanai.lt nariai.
ramiakas
2005 Gruodžio 25 22:58 |
tai ka varysi i zieda? |
fusantte
2005 Gegužės 18 20:47 |
labai geri straipsniai...reikes pasinaudoti gautomis ziniomis... |
71.040.604
+22.361
+22.361
Viso | Vakar | |
Nariai | 24.490 | +9 |
Temos | 4.653 | +2 |
Žinutės | 353.849 | +256 |
Komentarai | 100.193 | +27 |
Gyvadėžė | 678.090 | +799 |
Nuotraukos | 72.891 | +54 |
Video | 3.719 | +4 |
Motokatalogas | 4.174 | +17 |